Pokroky ve čtení

12.02.2017 15:44

Máme probranou zhuba polovinu písmen a děti se už ve čtení zdokonalují. Do třídní schůzky je daleko, proto bych ráda upozornila na některá úskalí při nácviku čtení. Všichni by už měli zvládat vázáné čtení slov, a to i víceslabičných typu VY-SY-PE  nebo ŠÍ-PEK. Při domácím procvičování se zaměřte na správné čtení předložkových vazeb - KE-KI-NU (číst bez pauzy mezi slovy) a KPO-TO-KU (svázat předložku s první slabikou dalšího slova). Nesmí předložky číst samostatně, později to narušuje plynulost čtení vět a těžko se to přeučuje. Pozor na tiché předříkávání či šeptání písmen a slabik - děti by měly číst rovnou nahlas slova po slabikách, ne slabiky a slova šeptat a pak teprve vyslovit. Další chybou je snaha některých dětí zrychlit tempo čtení, kdy poslední slabiku či hlásku jen odhadují. Měly by číst jako při klidném mluvení, ne rychleji. Důležité je také sledovat, zda děti dokáží přemýšlet nad tím, co čtou. Odpověď na otázku k textu si buď pamatují nebo si ji dokáží vyhledat. Tuto schopnost je třeba cvičit. Ti šikovnější už zvládnou i vázané čtení jednoduchých vět se správnou intonací. Podle znaménka za větou poznají, kdy mají na konci věty hlasem poklesnout a kdy naopak při otázce hlas zvednout.

Se čtením souvisí i psaní diktátů. Je dobré trénovat hláskování slov, děti pak lépe zvládají psaní a nevynechávají písmenka. Ve škole to také hodně procvičujeme.

Přeji všem rodičům hodně trpělivosti při domácím čtení a dětem přeji, ať jim čtení s novými písmenky přináší jen radost. JD

—————

Zpět