Pro rodiče

Vážení rodiče, pod tímto odkazem můžete najít užitečné rady, typy i zajímavé články, o které se s Vámi chci podělit.


Pokroky ve čtení

Máme probranou zhuba polovinu písmen a děti se už ve čtení zdokonalují. Do třídní schůzky je daleko, proto bych ráda upozornila na některá úskalí při nácviku čtení. Všichni by už měli zvládat vázáné čtení slov, a to i víceslabičných typu VY-SY-PE  nebo ŠÍ-PEK. Při domácím procvičování se zaměřte na správné čtení předložkových vazeb - KE-KI-NU (číst bez pauzy mezi slovy) a KPO-TO-KU (svázat předložku s první slabikou dalšího slova). Nesmí předložky číst samostatně, později to narušuje plynulost čtení vět a těžko se to přeučuje. Pozor na tiché předříkávání či šeptání písmen a slabik - děti by měly číst rovnou nahlas slova po slabikách, ne slabiky a slova šeptat a pak teprve vyslovit. Další chybou je snaha některých dětí zrychlit tempo čtení, kdy poslední slabiku či hlásku jen odhadují. Měly by číst jako při klidném mluvení, ne rychleji. Důležité je také sledovat, zda děti dokáží přemýšlet nad tím, co čtou. Odpověď na otázku k textu si buď pamatují nebo si ji dokáží vyhledat. Tuto schopnost je třeba cvičit. Ti šikovnější už zvládnou i vázané čtení jednoduchých vět se správnou intonací. Podle znaménka za větou poznají, kdy mají na konci věty hlasem poklesnout a kdy naopak při otázce hlas zvednout.

Se čtením souvisí i psaní diktátů. Je dobré trénovat hláskování slov, děti pak lépe zvládají psaní a nevynechávají písmenka. Ve škole to také hodně procvičujeme.

Přeji všem rodičům hodně trpělivosti při domácím čtení a dětem přeji, ať jim čtení s novými písmenky přináší jen radost. JD

 


Jak se zbavit vší ve vlasech?

Pod tímto odkazem najdete spoustu rad a informací:

Začínáme

S nástupem do školy přicházejí nejen domácí úkoly, ale i změna dennodenních povinností. Co udělat, aby se tyto povinnosti nestaly strašákem a všem zúčastněným přinášely co nejlepší výsledky?

Nástup dítěte do první třídy je někdy přirovnáván k nástupu dospělého do prvního zaměstnání. Školní prostředí je pro dítě nové a neznámé. Pro prvňáčka se změní spousta věcí - chodí do jiné budovy než dřív, tráví čas s jinými lidmi, dělá odlišné věci než ve školce. Dítko nemůže dělat, co ho právě napadne, musí víc poslouchat a nadto jsou na něj kladeny vyšší požadavky na soustředění.

To, že je začátek školy pro některé dítě rozpačitý a pro jiné velmi úspěšný, nemusí vůbec nic vypovídat o jejich dalším sociálním vývoji. Pomalejší dítě může »nabírat rychlost« pozvolněji, zatímco výkony dítěte úspěšného se mohou pozvolna zmírňovat. Je proto na nás dospělých, abychom zvážili, zda chceme mít doma dítě úspěšné, ale přetížené či dítě spokojené, které sice nepodává špičkové výkony, ale udrželo si svoji hravost a zvídavost.

Denní režim prvňáčka aneb Důležitost psychohygieny

U začínajícího prvňáčka hraje režim dne význačnou roli. Aby si školák zvyknul na změnu, měl by se jeho režim stát pravidelný a předvídatelný. Když bude školák vědět, co se kdy asi bude dít, lépe se na novou situaci adaptuje. Prvňáček by měl pokud možno vstávat i chodit do postele vždy ve stejnou dobu, stejná pravidla platí pro stravování. Aby však změn nebylo příliš, měly by některé rituály zůstat stejné z doby, kdy prvňáček chodil do školky.

 
  • Dostatek spánku

Aby dítě bylo ve škole úspěšné, mělo by být dostatečně vyspalé. Dětský organizmus je k nedostatku spánku ještě vnímavější než dospělý. S nástupem do školy se zřejmě spánková potřeba vašeho prvňáčka na nějakou dobu zvýší. Nedá se ale říct, že by každé dítě mělo chodit spát po Večerníčku. Nicméně nezbytné je, aby byl školák ráno odpočinutý. Dobrým nápadem je před spaním zavést četbu pohádek, anebo přátelské povídání. Bude-li se například vždy před spaním číst pohádka, dítě bude vědět, že po ní je už čas jít spát. Přítomnost rodiče dítě před spaním uklidní, je to hezká chvilka blízkosti. Dítě se tak může svěřit s věcmi, s nimiž to během dne nešlo.

  • Stravovací režim

Prvňáčci by měli jíst dostatečně a pravidelně. Ve stravě by neměly převažovat sladkosti, tučná a mastná jídla. Naopak by strava měla obsahovat vitamíny, čerstvé ovoce a zeleninu. Důležité je také, aby děti dodržovaly pitný režim a do školy si nosily i svačinu. Někteří předškoláci nejsou zvyklí snídat.

Snídaně je však důležitá. Jestliže dítě dosud nesnídalo, měli byste ho to naučit. Hezké by mohly být společné snídaně dítěte s rodiči. Zvlášť když se školák s hodně pracovně vytíženým tatínkem či maminkou uvidí jinak až večer. Společná snídaně je příležitost, jak chvíli pobýt spolu, dozvědět se, co dítě ten den čeká, na co se těší, čeho se bojí, kam půjde odpoledne. Povídání s dítětem u snídaně by mělo mít přednost před čtením novin.

  • Ranní spěch nikomu neprospěje

Ranní vstávání je zapotřebí naplánovat, neboť spěch dobré pohodě nesvědčí. Na cokoliv, co děláte ráno vy i dítě, počítejte raději ještě nějakou časovou rezervu. Pokuste se najít si doma nějaký systém, který bude všem členům vyhovovat. A ještě něco – je dobré ráno neprobírat žádná konfliktní témata, a to ani s partnerem, ani s dětmi. Jediným cílem by mělo být klidné vypravení školáka a rodičů z domu. Pokud se prvňáček vypravuje ráno sám, klidně mu sepište a na viditelné místo vyvěste seznam nutných ranních činností, aby na nic nezapomněl.

  • Večer nachystejte vše, co jde

Večer je vhodné dítěti překontrolovat dítěti tašku, zda má všechno na následující den připraveno. Neměli byste ale tašku chystat za dítě. Připravení tašky je povinnost vašeho prvňáčka, vy byste mu měli jen pomáhat a dohlížet. Večer byste měli také dítěti připravit oblečení na následující den.

Domácí úkoly a příprava do školy

Začátek docházky do školy je pro dítě náročné období. Je proto zapotřebí, aby si rodiče pro školáka našli dostatečný čas, který dítě potřebuje. Prvňáček musí cítit, že má příležitost sdílet s vámi zážitky ze školy, může se svěřit s radostmi i trápeními, které škola přináší. Nebo jen tak s vámi pobýt a cítit, že je pro vás stejně důležité jako vaše práce. Je dobré nenechat si utéct tohle důležité počáteční školní období, kdy vás a vaši přítomnost dítě hodně potřebuje. Postačí každý den strávit se školákem chvilku na nerušený hovor a několikrát do týdne si na dítě najít víc času. Chvíle povídání byste ale neměli doplňovat vařením večeře či sledováním televize.

Společný čas s dítětem by neměla být povinnost, ale radost. Proto je důležité hledat takovou náplň, která baví rodiče i dítě. Činnosti prováděné s dítětem nemusí být vůbec složité. Můžete spolu třeba i vařit, uklízet nebo doma něco kutit. Podstatné je, abyste nespěchali, zbytečně dítě nepopoháněli. Abyste se nezlobili, že vám dítě práci kazí, a nakonec neskončili s tím, že si to raději uděláte sami. Můžete spolu jezdit na kolech, plavat, lyžovat, nebo zajít do zoo.

Začínající školák může být podrážděný, nemít náladu, odsekávat, méně spolupracovat s rodiči. Nebo může být naopak lítostivý, citlivější, víc se chtít mazlit a přitulit. Velká změna v jeho životě se nejspíš odrazí i v jeho chování. Buďte trpěliví a laskaví, však ono si dítě na školu zvykne a nejspíš se zase začne chovat jako dřív.

  • Síla pochvaly a ocenění

Pochvala je důležitá pro všechny bez ohledu na věk. O to víc ji potřebují prvňáčci, jimž pomáhá budovat sebedůvěru. V přijímajícím a oceňujícím prostředí se mnohem lépe žije i chodí do školy. Je dobré pochválit nejen prvňáčkovy výsledky, ale i jeho snahu. Pochvala dítěte by však měla být upřímná. Chvalte co nejčastěji, ale ne proto, že musíte. Děti hranost vycítí. Chvalte, když vás dítě skutečně potěšilo, když máte opravdu radost z něčeho, co dítě udělalo. Prvňáček by také měl vědět, že jste rádi, že ho máte, bez ohledu na to, jak se mu ve škole daří či nedaří.

  • Domácí úkoly

S nástupem do školy přicházejí také domácí úkoly. Prvňáček bude muset kromě úkolů také doma pravidelně číst, později i psát. Neexistuje obecné pravidlo, zda úkoly dělat po příchodu ze školy, po pauze na hraní či až večer, když už dítko stihlo všechny kroužky a jiné odpolední aktivity. Záleží na každém dítěti.

Některému lépe vyhovuje, když si úkoly udělá hned a má pak volno nerušené povinnostmi. Jiné dítě si potřebuje nejprve odpočinout či se trochu proběhnout venku. Určitě však není dobré psát úkoly večer, kdy už se dítěti klíží zraky. Pokuste se najít dobu, která je pro vaše dítě optimální. Tuto dobu byste pak měli zkusit dodržovat. Pravidelnost vám pomůže. Malý školák si zvykne, že se v danou dobu věnuje domácí přípravě, nebudete ho muset ke psaní úkolů pokaždé dlouze přemlouvat.

Jaké zvolit prostředí?

Na úkoly a učení by měl mít prvňáček klid. Vhodné je buď úplné ticho, anebo některým dětem pomáhá slabě puštěná hudba. Rozhodně by však při psaní domácích úkolů neměla běžet televize nebo probíhat hlasitý rozhovor rodičů. Dítě by nemělo při učení nic vyrušovat. Nadto školák potřebuje pochopitelně psací stůl.

Optimální by bylo, aby měl svůj a nemusel se o něj s nikým dělit. Pokud to nejde, můžete pořídit alespoň zamykatelné šuplíky či uzavřené poličky, kam se malý sourozenec nedostane. Stůl i židle k němu by měly být výškově nastavitelné, aby odpovídaly aktuální výšce dítěte. Při sezení u stolu by měly lokty i kolena svírat pravý úhel, aby si dítě zbytečně neničilo záda.

  • Kolik času by měly úkoly a učení zabrat?

Pedagogové se shodují, že v první třídě by úkoly neměly trvat denně déle než půl hodiny. K tomu je však ještě třeba připočítat čas na pravidelné čtení. Pro některé děti je lepší rozdělit dobu na úkoly a přípravu do školy do kratších úseků (třeba po 10 minutách) během celého odpoledne. Mezitím si dítě odpočine.

Pokud máte pocit, že domácí příprava trvá dítěti neúměrně dlouho a stejně nemá žádoucí efekt, bylo by dobré zajít se poradit do pedagogicko-psychologické poradny. Někdy drobné změny přinesou obrat k lepšímu. Může se totiž stát, že dítě ještě není na školu zralé. Dodatečný odklad školní docházky není ničím neobvyklým.

 


Jak správně psát

Uvádím zajímavé odkazy, které pomohou rodičům při výběru psacích pomůcek i při samotném nácviku psaní. Najdete zde nejrůznější rady a ukázky uvolňovacích cvičení. Doporučuji i učitelům MŠ zejména názorné fotografie s příklady správného a špatného psaní. Bohužel u dětí občas narazíme na chybné držení tužky, které je v šesti letech už zafixované a těžce se přeučuje.

www.jak-spravne-psat.cz/

www.grafomotorika.eu/


Jak na potíže související s prvními dny ve škole
 

U dětí se v prvních týdnech po nástupu do školy mohou objevovat potíže tělesného i psychického rázu. Dítě může být více roztržité, zapomnětlivé, plačtivé. Může mít tendence chovat se způsobem, který je typický pro děti výrazně mladší.
Některé děti si začnou stěžovat na nejrůznější tělesné neduhy: ranní bolení bříška nebo hlavy. Vyjímečně se objevují  i "skutečné" tělesné příznaky: zvracení, zvýšená teplota, které jsou v tomto případě charakteristickou tělesnou reakcí na zvýšenou psychickou zátěž.
Tyto projevy jsou víceméně normální, pokud dítě zcela neparalyzují a netrvají déle než prvních šest až osm týdnů po nástupu do školy. Přesto je v tomto případě třeba jednat s dítětem velmi citlivě. Jeho potíže ani nebagatelizovat, ani nezveličovat. Bolest bříška si s dítětem můžete namalovat na papír jako ošklivého bubáka, který je i vás malinko trápí, ale společnými silami jej určitě zvládnete.
Snažte se minimalizovat ranní napětí. Pokud je vaše dítě pomalejší při oblékání, raději vstávejte o deset minut dříve, abyste se vyhnuli neustálému popohánění k většímu tempu. Pokuste se vytvořit nějaký příjemný ranní rituál: společná snídaně, oblíbený nápoj v oblíbeném hrnečku s obrázkem, malé překvapení ukryté ve školní aktovce. Vykročí-li ráno dítě "pravou nohou" a v dobré náladě, budou pro něj všechny nástrahy školy daleko snesitelnější a lépe si s nimi poradí.
Dítě by v první třídě mělo především zažívat úspěch. Opakované selhávání vede ke ztrátě sebedůvěry a v pozdějších letech může být zdrojem výraznějších poruch chování.
Zlatým pravidlem pro boj se školním neúspěchem je zaměření se na činnosti, v nichž se dítěti daří. Nepřetržité mechanické procvičování toho, co dítěti nejde, bude ničit a demotivovat nejen je, ale i vás. Máloco v dítěti vyvolá větší zoufalství než pohled na zklamané rodiče. Snažte se co nejdříve objevit, které předměty vaše dítě baví a v nichž se cítí jisté. Podporujte jeho zájmy, rozvíjejte jeho nadání, chvalte nejen jeho úspěchy, ale i dílčí pokroky.


Kontakt

Rozumbrada - stránky 1. třídy


Desatero rodičů prvňáčka

  • Každý den kontroluji aktovku za přítomnosti svého prvňáčka.

  • Každý den ořežu tužky. Dítě jich má mít v zásobě několik.

  • Pomáhám dítěti v přípravě školních potřeb a učebních pomůcek za jeho přítomnosti, společně je dáváme do aktovky.

  • Příprava na vyučování by měla probíhat v klidném a příjemném prostředí, aby se dítě mohlo soustředit na svou práci.

  • Přípravu na vyučování rozdělím dítěti na kratší časové intervaly, nejlépe dvakrát 15 minut.

  • Příprava na vyučování má být pravidelná, aby si dítě upevnilo pracovní návyky.

  • V klidu si popovídám s dítětem o tom, co prožilo ve škole, snažím se odpovědět na jeho dotazy.

  • O společných kulturních zážitcích (rozhlas, televize, kino, divadlo, koncerty) si s dítětem vyprávím, snažím se mu vysvětlit, čemu nerozumělo. Tím rozvíjím nenásilnou formou jeho rozumové vnímání.

  • Své dítě raději pohladím, pochválím za drobné úspěchy. Snažím se nezlobit se, když se mu něco nezdaří.

  • Jsem součástí školy, nestojím mimo ni, zúčastňuji se školních akcí, sleduji webové stránky.


Desatero učitele

 

1. K dětem přistupuji vždy klidně a laskavě.

2. Při hodnocení žáků se snažím být vždy objektivní, přihlížím k osobnostním zvláštnostem

každého dítěte.

3. Usiluji o to, aby se všichni ve škole cítili příjemně, správně je motivuji a povzbuzuji ke

školní práci.

4. Rozvíjím u dětí pečlivost, pracovitost, samostatnost a zodpovědnost.

5. Žáky vedu k přiměřenému sebehodnocení.

6. Podporuji ve třídě kamarádské vztahy a spolupráci dětí. Upozorňuji na negativní vliv

lhářství, sobectví a lhostejnosti.

7. Pravidelně komunikuji s rodiči, jsem pro ně rádcem i oporou při výchově dětí. Případné
problémy řeším klidně a rychle.

8. Respektuji návrhy a připomínky rodičů i dětí.

9. Pečlivě se připravuji na vyučování tak, aby bylo pro děti pestré a zajímavé.

10. Průběžně se vzdělávám a doplňuji si svou kvalifikaci.